Asociatia Turistica Sinaia

Timp: 3 ore 30 min
Diferenta de nivel: +1005m
Descriere:

Traseul incepe de la capatul strazii Furnica si se continua pe soseaua ce ajunge la Hotelul Alpin Cota 1400. Dupa ce lasa in stanga Cabana Schiorilor si trece de ultimile cladiri ale Sinaiei, soseaua face o cotitura brusca spre stanga, de unde o parasim, prinzand spre dreapta poteca marcata, care dupa un scurt coboras, traverseaza Valea Pelesului. Urcand in continuare prin padure, lasam in stanga luminisul cu stancarii Poiana Caprei si, de-a lungul versantului Vaii Pelesului, ajungem in marginea Poienii Stanei (1265m), unde intalnim soseaua care vin din Sinaia si care se indreapta spre Cabana Poiana Stanei(inca 5 min.).

Din marginea poienii observam frumoasa priveliste asupra versantului prahovean: spre vest, Muntele Furnica; spre nord-vest, deasupra poienii in primul plan, Piatra Arsa Mica, iar in ultimul plan obarsiile Vaii Pelesului si marginea platoului Pietrei Arse, cu varful Pintenul Pietrei Arse. Apoi din acest varf, succesiv catre nord, abruptul Muntelui Jepii Mari, al Muntelui Jepii Mici, Seaua Caraimanului cu Crucea Eroilor, abruptul Muntelui Costila si in ultimul plan Muntele Moraru.

Din marginea poienii urmam pe o mica portiune soseaua; trecem apoi pe dreapta si urcam usor catre partea de sus a poienii, de unde continuam spre stanga, iar dupa ce trecem peste o coasta puternic inclinata, iesim in marginea inferioara a poienii Piatra Arsa. Din acest punct reintram in padure, urcam in serpentine flancul Vaii Piatra Arsa si iesim in marginea ei superioara, de unde trecem curand pe versantul dinspre Valea Pelesului.In fata, sus, printre frunzisul laricelor apare obarsia Vaii Pelesului si mai in stanga Valea cu Genune, afluenta a Pelesului. O serpentina a drumului ne conduce pe coama Piatra Arsa Mica, pentru a revenii apoi pe fata Vaii Pelesului. Prin cateva serpentine scurte, poteca trece creasta, ajungand pe versantul nordic dinspre Valea Piatra Arsa printr-un moldis in care mai face o serpentina se strecoara pe sub un colt de stanca si imediat ne conduce la limita superioara a padurii, intr-o mica sea pe creasta dintre Valea Pelesului (stanga) si Valea Piatra Arsa (dreapta), la baza unei proeminente stancoase, numita Stanca lui Varsanufie (1650m, numele unui preot din Sinaia care mai traia in 1910).Din Poiana Stanei pana la aceasta stanca avem nevoie de circa 1-11 ora.

Din acest loc observam: spre nord, in ultimul plan, Muntele Postavaru; spre nord-nord-est, in ultimul plan, Muntele Piatra Mare si in vale orasul Busteni; spre nord-est, in vale, Poiana Tapului; spre est-sud-est, hotelul alpin Cota 1400; spre sud-vest sus, Valea cu Genune si Varful Calugaru (1991m); spre vest, obarsiile Vaii Pelesului; spre vest-nord-vest, varful Pintenul Pietrei Arse (2007m); spre nord-vest, creasta in trepte succesive ce separa Valea Piatra Arsa de Valea Babei.

Intrand in zona alpina, poteca urmeaza coama Pietrei Arse, urca apoi pe fata Vaii Pelesului, iar dupa ce lasa in urma un prim pinten stancos (1755m), iese putin pe fata Vaii Piatra Arsa, dupa care revine pe cea a Vaii Pelesului trecand un al doilea pinten stancos. In cele din urma, poteca ne conduce pe un tapsan situat pe coama dintre Valea Pelesului si Valea Babei.

De aici se observa: spre vest-nord-vest, Obarsiile Vaii Babei si Coltul Babei; spre nord-vest, dincolo de Valea Babei, Varful Jepii Mari (2071m).

Urmam de-a coasta pe fata Vaii Pelesului, pe sub peretele stancos ce formeaza Coltii lui Nica si dupa doua serpentine ale potecii iesim in apropierea firului de obarsie al Vaii Pelesului. De aici poteca urca usor catre crestetul platoului, paralel cu acest fir. Dupa aproximativ 10 min de la iesirea din platoul Pietrei Arse, urcusul inceteaza intr-o mica sea (1990m), de unde ne apare dintr-o data intinsul platou al Bucegilor.

De aici se observa: spre nord in primul plan, proeminenta stancoasa Coltul Babei si obarsia Vaii Babei, iar in fundal, succesiv, Varful Jepii Mici (2143m), Muntele Caraiman (2384m) cu Crucea Eroilor (2291m) si in ultimul plan Varful Costila (2498m); spre nord-nord-est Varful Jepii Mari; spre est in marginea platoului, Varful Pintenul Pietrei Arse (2007m); spre sud-sud-vest Varful Furnica (2103m); spre vest-nord-vest Muntele Batrana; spre nord-vest, in primul plan, Creasta Cocora si in fundal, Muntele Obarsia cu doua varfuri tabulare; pe directia adanciturii dintre aceste varfuri, Cabana Babele si putin mai la dreapta Varful Baba Mare (2292m)

In continuare, poteca se indreapta aproape orizontal pe deasupra obarsiei Vaii Babei, coboara usor lasand in dreapta Varful Jepii Mari, trecem pe langa stadionul sportiv de altitudine, apoi coboara usor printre palcuri de jnepeni, ajungand curand sub linia funicularului (funicularul lung de 16 km traversa intregul Masiv al Bucegilor, din Valea Brateiului pana la Busteni. A fost construit in 1908 si transporta material lemnos la Fabrica de celuloza din Busteni. Astazi este scos din functiune.). Aici intalnim drumul ce vine din stanga, dinspre Cabana Varful cu Dor. Coboram in lungul Valcelului Jepilor Mari si apoi, dupa un scurt urcus pe malul drept al acestuia, ajungem la Cabana Piatra Arsa (1950m).

Pentru strabaterea mai rapida a traseului, putem folosi telecabina, realizand un timp de 21 ore, din care 25 min. cu telecabina.